Monday, April 27, 2009

Dah mandi wajib lum?

Assalamualaikum,

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut
jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi
wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung
sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi
membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang
zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah
satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang
itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu
tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis
di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku
mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yang
habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas
dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya
tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum
air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak
sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada
pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.
Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh
anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di
badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu
ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang
atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak
wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam
hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang
sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah
dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika
sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya.
Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakanrambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak
boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya
tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air
sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke
rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang
ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna
itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah
atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih
oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais
menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki
dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,
keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum
perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan
anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya
mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak
mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali
sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan
kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan
memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu
berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di
bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma
Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah
memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA
TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak
berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau
takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2
kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e.
selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan,
dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian
kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau
panduan bagi yang baru tahu......

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan
akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di
dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di
dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam
kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang
Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar
& Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : "Senarai di
atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan
angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita
yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan
kamu yang perasan!!!"

Wassalam.

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." Sebaik-baik manusia itu adalah
mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

Dah mandi wajib lum?

Assalamualaikum,

Berkongsi sedikit ilmu... dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut
jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi
wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung
sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi
membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang
zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah
satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang
itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu
tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis
di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala."

Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku
mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yang
habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas
dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya
tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula
menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum
air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak
sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada
pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.
Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh
anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di
badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu
ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang
atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak
wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam
hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang
sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah
dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika
sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya.
Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakanrambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak
boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya
tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air
sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke
rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang
ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna
itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah
atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih
oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais
menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki
dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,
keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum
perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan
anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya
mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak
mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali
sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan
kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan
memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu
berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di
bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma
Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah
memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA
TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak
berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau
takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2
kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e.
selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan,
dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian
kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau
panduan bagi yang baru tahu......

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan
akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di
dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di
dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam
kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang
Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar
& Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : "Senarai di
atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan
angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita
yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan
kamu yang perasan!!!"

Wassalam.

Jari Telunjuk

berikutan dari artikal kat bawah nun...
saya terpanggil untuk menulis sesuatu
saya rasa Nabi Muhammad tak pernah pun ajar melihat telunjuk semasa sembahyang kerana lekukkan itu menyerupai kalam
sebenarnya kalam tu ada dimana-mana,
jangan heran sangat dengan lekukan yg bertulis tulisan alif lam lam ha
itu semua nya sifat semata-mata..selagi ia dilihat

telah di beri ingat hendak lah berguru dalam mencari islam sebenar
jangan jadi islam sebagai agama ikut-ikutan
bukan nya kita boleh selesaikan ilmu hanya dengan berfikir
mengamati sesuatu..lepas tu buat kenyataan... jelas menyesatkan...
sedang kan berguru dengan membaca saja pun dilarang
ini kan pula atas fikiran sendiri... apa pangkat n darjat penulis tu..


saya diberitahu oleh seorang guru murshid.
kita kena melihat telunjuk semasa tahayat kerana
merujuk kepada usul kejadian kita didalam rahim ibu..
telunjuk ada lah bentuk yg memula jadi dari setitis darah menjadi seketul daging, dibalut dengan tulang belulang..

itu lah secara rengkas , boleh saya cerita.. memoga kita sesama mendapat rahmat dari Allah dibulan yg mulia ini..

semua itu berkait dengan shahadah
shahadah memula mengenal diri
permulaan mengenal tuhan
permulaan mengenal agama

itu jer yg dapat saya ulas
kepada yg masih tidak mendapat jawapan dari penjelasan saya itu
elok lak cari guru yg murshid, yg boleh bantu meleraikan..
bukan guru yg perlukan bayaran....

wallahualam, yg sesat kembali lah kepangkal jalan...
maaf kalau salah

Friday, April 17, 2009

Pangkalan kapal selam siap sepenuhnya Jun ini

KOTA KINABALU 15 April - Pembinaan markas dan dermaga yang menempatkan kapal selam pertama negara di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Sepanggar dijangka siap sepenuhnya selewat-lewatnya awal Jun ini.

Panglima Wilayah Laut Dua, Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra Syed Osman berkata, proses pembinaan projek itu kini di peringkat akhir.

"Kapal selam pertama akan tiba Julai ini, kita menjangkakan pada awal Mei atau selewat-lewatnya Jun ini pembinaan dermaga dan markas akan siap sepenuhnya.

"Jadi menjelang Julai ini kita sedia menerima kapal selam seterusnya beroperasi pada bila-bila masa," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pangkalan TLDM Sepanggar dekat sini semalam.

Menurut Syed Zahiruddin, pada masa ini kelengkapan utama seperti jeti dan bangunan utama selain perumahan untuk kira-kira 200 pegawai dan anggota kapal selam telah siap sepenuhnya.

Dalam pada itu, katanya, pemilihan Pangkalan TLDM Sepanggar bagi menempatkan kapal selam negara merupakan satu penghormatan kepada pangkalan tersebut.

"Saya akan pastikan segala perancangan menyambut kapal selam pertama ini berjalan lancar dan pangkalan ini menjadi antara yang terbaik di dunia," katanya.

Keutamaan untuk kesihatan oral

BETAPA penting tahap kesihatan oral di kalangan warga Malaysia? Dalam satu tinjauan awam baru-baru ini, sebilangan warga Malaysia daripada pelbagai julat usia dan latar belakang disoal mengenai perkara yang teratas dalam senarai keutamaan mereka.

Di antara kecergasan dan kesihatan secara menyeluruh, perhubungan sosial, pencapaian peribadi dan kesihatan oral yang baik, 46.2 peratus daripada responden memberi keutamaan kepada kecergasan dan kesihatan secara menyeluruh.

Di samping mengekalkan kecergasan serta kesihatan secara menyeluruh, perhubungan sosial serta pencapaian peribadi dan memiliki kesihatan oral yang baik juga sama penting.

Ini kerana kesihatan oral mungkin memberi kesan mendalam ke atas perhubungan sosial dan pencapaian peribadi seseorang. Maka, persoalannya adalah, di manakah kedudukan kesihatan oral di dalam senarai keutamaan kita?

Menurut jawapan daripada responden, kelihatan seolah-olah kesan kesihatan oral ke atas mata pencarian sering kali diketepikan. Kesihatan oral sama pentingnya seperti kesihatan umum badan. Menurut seorang usahawan, Sreejit Pillai, 40, bagi kebanyakan orang, gigi lebih bersifat fungsi dan bukan bersifat estetik.

"Bagi saya, jika anda mahu menilai kesihatan oral, karier, wang dan persahabatan, saya rasa saya tidak akan meletakkan kesihatan oral di tangga teratas," katanya.

Hubungkait yang mudah adalah ketiadaan kaviti dan memiliki senyuman sihat memberikan kita keyakinan apabila berinteraksi dengan orang lain, menikmati makanan dan kelihatan cantik apabila kita senyum. Untuk mencapai tahap kaviti sifar dan memiliki senyuman sihat, kita perlu menjaga gigi dan gusi kita dengan baik.

Kebanyakan orang berbangga dengan penampilan fizikal mereka dan lazimnya akan menjauhi mereka yang tidak mengamalkan kebersihan diri memandangkan ia bukan pilihan peribadi sesiapapun.

Oleh itu, mencapai kaviti sifar dan senyuman yang sihat akan memberi kesan langsung atau tidak langsung ke atas perhubungan sosial dan pencapaian peribadi seseorang, di mana tanggapan pertama memainkan peranan besar.

Tambahan pula, nafas berbau adalah simptom penyakit oral kerana bakteria yang mengakibatkan nafas berbau adalah sama dengan yang sedang menyerang gusi dan gigi anda.

Meskipun ramai orang mengamalkan penjagaan oral asas seperti memberus gigi dua kali sehari dan berkumur menggunakan ubat kumur mulut, banyak lagi yang boleh dilakukan untuk mengekalkan kebersihan oral yang sihat.

Majoriti warga Malaysia mengamalkan kehidupan yang sibuk, khususnya mereka yang menetap di kota-kota metropolitan. Oleh itu, kita perlu meningkatkan usaha untuk menggalakkan rejimen kesihatan oral.

Mengamalkan tabiat kesihatan oral yang baik bukan sahaja membantu kita mengekalkan gaya hidup sihat, ia juga membina perhubungan sosial yang berkekalan di samping memberikan kita senyuman yang sentiasa menawan dan meyakinkan.

Betulkan stigma pesakit tibi

TANGGAPAN bahawa pesakit tibi perlu diasing dan dipinggirkan daripada masyarakat untuk jangka masa yang lama perlu diperbetul.

Seringkali pesakit tibi dipinggirkan sehingga bertahun-tahun dan stigma ini boleh membuatkan mereka yang dijangkiti kadang kala berat hati untuk mendapatkan rawatan.

"Ada yang selepas beberapa tahun pun masih makan minum guna bekas berbeza. Hingga hendak bergaul dengan keluarga pun sukar," kata Setiausaha Agung Persatuan Bagi Mencegah Penyakit Tibi Malaysia (MAPTB), Sahul Hamid A.Karim

Sebenarnya pesakit tibi boleh bergaul kembali dengan masyarakat seperti biasa setelah dua hingga tiga minggu mula mendapat rawatan.

Tetapi pesakit mestilah mendapat rawatan segera serta menghabiskan rawatannya selama enam bulan untuk memastikan mereka pulih sepenuhnya.

"Apabila seseorang pesakit tibi sembuh sepenuhnya, sekiranya dia dijangkiti tibi lagi, maknanya itu simptom baru," katanya kepada Bernama selepas majlis sambutan Hari Tibi Sedunia 2009 baru-baru ini.

Penyakit berjangkit berbahaya

Tibi merupakan sejenis penyakit berjangkit berbahaya yang boleh membawa maut sekiranya tidak mendapat rawatan sempurna.

Penyakit ini disebabkan oleh kuman Tubercle Bacili yang biasanya menjangkiti paru-paru. Ia juga boleh menyerang bahagian lain seperti selaput otak, tulang, kelenjar, buah pinggang dan kulit.

Kehadiran penyakit ini dalam kalangan masyarakat memang tidak disedari kerana ia merebak melalui udara dan titisan cecair badan daripada pesakit kepada orang lain. Tibi ini berjangkit dengan mudah dan tidak mengenal mangsa.

Seseorang yang terdedah kepada udara yang tercemar dengan kuman tibi akan menghidu kuman ke dalam saluran pernafasan melalui hidung, mulut dan kuman boleh hinggap di mana-mana sahaja bahagian berkenaan.

Tanda dan gejala penyakit tibi paru-paru ialah batuk berterusan lebih daripada dua minggu, kahak yang mengandungi darah, demam dan peluh lazimnya pada sebelah petang dan malam, susut berat badan dan hilang selera makan, sakit dada apabila batuk atau menarik nafas panjang dan mudah letih.

Kes baru tibi meningkat

Tahun lepas sebanyak 17,496 kes baru tibi dikesan di Malaysia dengan 1,523 kematian. Pada tahun 2007 kira-kira 16,000 kes baru dikesan dan tahun 2006 pula sebanyak 14,000 kes.

Pada tahun 2006, nisbah pesakit tibi di Malaysia ialah 61 orang setiap 100,000 penduduk. Nisbah ini lebih rendah dibandingkan dengan Filipina (171), Thailand (89), Indonesia (121) tetapi lebih tinggi berbanding Singapura (30).

Melihat kepada pencapaian Program Kawalan Penyakit Tibi untuk Malaysia pada tahun 2008, kadar insiden ialah 63.1 kes untuk 100,000 penduduk. Ini jauh daripada sasaran yang ditetapkan pada 2008 iaitu 47.5 kes untuk 100,000 penduduk.

Di Malaysia, kes paling tinggi dicatatkan di Sabah, Wilayah Persekutuan, Sarawak dan Selangor.

"Walaupun jumlahnya tidak membimbangkan tetapi trendnya meningkat serta menyerang golongan yang lebih muda. Kalau dulu kebanyakan pesakit tibi berusia antara 40 tahun ke 60, sekarang ramai dalam kalangan mereka berusia lingkungan 30 tahun," kata Sahul.

Faktor peningkatan ialah kerana kurangnya kesedaran dan peningkatan penghidap sakit buah pinggang, diabetis dan HIV. Warga asing turut menyumbang dalam peningkatan kes tibi sebanyak 10 peratus.

Dalam pada itu, sasaran untuk mengawal penyakit tibi, malaria dan HIV secara global telah digubal berdasarkan Sasaran Pembangunan Milenium (MDG) oleh Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 2000.

Presiden MAPTB, Datuk Seri Yeop Jr. Yeop Adlan berkata, di bawah MDG, PBB menetapkan insiden penyakit tibi hendaklah dikurangkan menjelang 2015.

Sasaran Serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) ialah untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 70 peratus sputum positif pesakit tibi dikesan dan dirawat dengan Pengawasan Rawatan Jangka Pendek Secara Terus (DOTS) serta menyembuhkan sekurang-kurangnya 85 peratus kes yang dikesan, telah berjaya dicapai.

DOTS merupakan strategi yang disarankan oleh WHO untuk merawat penyakit tibi.

Prinsip DOTS ialah pesakit perlu mengambil ubat selama enam bulan. Pada dua bulan pertama pesakit diminta menelan setiap dos ubat setiap hari dengan disaksikan oleh anggota kesihatan yang terlatih.

Pada peringkat sambungan selama empat bulan, pesakit perlu mengambil ubat dua kali seminggu di bawah penyeliaan seseorang yang dilantik.

Rawatan pesakit

Sementara itu Institut Perubatan Respiratori (IPR) akan terus memainkan peranan utama sebagai pusat kecemerlangan dalam rawatan pesakit tibi.

IPR diterajui oleh ketua yang berperanan sebagai Penasihat Teknikal Rancangan.

Perkara yang harus dititikberatkan oleh IPR ialah meningkatkan kesedaran pegawai perubatan dalam sektor kerajaan dan swasta dalam pengesanan kes-kes tibi pada peringkat awal serta memastikan mereka merawat pesakit dengan sempurna supaya dapat mengelakkan berlakunya drug resistance.

Kadar pengesanan di klinik primer dan klinik swasta masih lagi rendah iaitu 14 peratus daripada keseluruhan kes tibi yang direkodkan di Malaysia. Di Wilayah Persekutuan dan Selangor pula berbeza kerana lebih ramai pesakit mendapatkan rawatan di klinik-klinik swasta.

Kementerian Kesihatan telah merangka Pelan Strategik Menghentikan TB Malaysia 2009-2015 dan meminta kerjasama IPR dalam mengukuhkan pelan ini.

Tahun ini, 'Saya Mampu Hentikan Tibi' menjadi tema untuk sambutan Hari Tibi Sedunia. Tema ini bertujuan memperkasa semua pihak dalam memainkan peranan mereka menghentikan jangkitan tibi.

Kata Yeop Jr., pesakit boleh memainkan peranan aktif dalam rejim rawatan mereka dengan mengambil semua ubat yang ditetapkan dengan betul.

Anggota kesihatan pula boleh menghentikan tibi dengan sentiasa berwaspada akan tanda-tanda penyakit ini dan segera menjalankan diagnosis serta cepat memberi rawatan.

Di samping itu pemeriksaan saringan terhadap tahap kesihatan haruslah dijalankan pada kesemua anggota kesihatan yang mempunyai tanda-tanda penyakit tibi serta bagi kes yang berisiko tinggi seperti di penjara dan pusat serenti.

Selain itu pemeriksaan tibi adalah mandatori bagi semua kes HIV dan kepada semua pekerja asing melalui Fomema. Ini bertujuan bagi mempertingkat aktiviti pencarian kes secara aktif juga mengesan kes pesakit tibi yang terhenti rawatan.

Selain itu pengecualian caj bayaran hospital dan ubat-ubatan percuma akan diberikan kepada pesakit tibi yang mendapatkan rawatan di hospital dan klinik kerajaan.

Ini bagi menggalakkan pesakit untuk mendapatkan rawatan sehingga mereka betul-betul sembuh. MAPTB juga menyediakan bantuan kepada pesakit tibi.

Thursday, April 9, 2009

Persepakatan lahirkan umat contoh, terpuji

Al-Quran, al-Sunnah rujukan terbaik selesaikan sengketa antara ummah

AL-QURAN sebagai rujukan utama tamadun Islam sarat pelbagai mesej menyeru ke arah perpaduan dan kesatuan ummah. Sesungguhnya semangat bersatu padu membentuk umat yang menjunjung dasar persaudaraan.

Allah berfirman bermaksud: "Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai berai, dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan di antara kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara." (Surah Ali-Imran, ayat 103)


Al-Quran juga menunjukkan kesan buruk persengketaan supaya menjadi pengajaran yang tidak wajar diulangi sama ada melalui bentuk penceritaan atau pernyataan umum. Dalam sambungan ayat itu, Allah berfirman bermaksud: "Dan janganlah kamu menjadi seperti orang (Yahudi dan Nasrani) yang bercerai-berai dan berselisih (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan yang jelas nyata (yang dibawa nabi Allah). Dan mereka yang bersifat sedemikian, akan beroleh azab seksa yang besar." (Surah Ali-Imran, ayat 105)

Golongan berpuak dan sering bersengketa diisyaratkan Allah sebagai mencontohi perbuatan golongan musyrik. Ini disebut dalam firman-Nya bermaksud: "Hendaklah kamu (wahai Muhammad dan pengikutmu) sentiasa rujuk kembali kepada Allah (dengan mengerjakan amal bakti) serta bertakwalah kamu kepada-Nya, dan kerjakanlah sembahyang dengan betul sempurna, dan janganlah kamu menjadi daripada mana-mana golongan orang musyrik. Iaitu orang yang menjadikan fahaman agama mereka, mereka berselisih mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak, tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya (daripada fahaman dan amalan yang terpesong itu)." (Surah al-Rum, ayat 31-32)

Seperti ditegaskan pada awal perbincangan, sesungguhnya kesatuan, kesepakatan dan perpaduan adalah faktor kepada pembentukan umat terbaik. Pengiktirafan Allah bahawa umat Islam adalah umat terbaik dijelaskan melalui firman-Nya bermaksud: "Kamu (wahai umat Muhammad), adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji), serta kamu beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." (Surah Ali-Imran, ayat 110)

Pengiktirafan umat Islam sebagai umat terbaik mesti memenuhi tiga syarat iaitu umat itu mesti menjalankan tugas menyeru kepada kebaikan, mencegah perlakuan mungkar serta beriman kepada Allah dengan iman yang sahih, benar dan sempurna.

Syeikh Wahbah al-Zuhayli dalam tafsirnya menyebut, apabila tiga syarat ini tidak lagi dipenuhi, maka pujian Allah kepada umat Islam sebagai umat terbaik akan hilang dan akan menjadi punca kepada kejatuhan umat Islam secara keseluruhannya.

Ciri ini menyamai sifat yang dimiliki sebahagian ahli kitab kerana mereka adalah golongan yang tidak mencegah kemungkaran berlaku di sekeliling mereka, beriman dengan sebahagian isi al-Quran serta kitab terdahulu. Bahkan mereka secara jelas menerima kerasulan sebahagian nabi seperti Nabi Musa dan Nabi Isa, tetapi menolak kerasulan Nabi Muhammad SAW.

Merujuk fakta sejarah, punca kepada pergeseran yang membawa perpecahan sesama umat Islam daripada perbalahan pendapat yang akhirnya menjadikan umat Islam terpecah kepada pelbagai fahaman politik, fanatik mazhab dan kecelaruan pemikiran.

Bahkan ketika hayat Nabi SAW dan sahabat, Baginda sudah memperingatkan umat Islam bahaya perpecahan dan perbalahan. Pada haji perpisahan tahun ke-9 hijrah, ketika menyampaikan khutbahnya Baginda bersabda bermaksud: "Janganlah selepas kematianku kamu kembali kepada kekufuran, saling bertelagah dan berbunuhan sesama kamu, sesungguhnya aku sudah tinggalkan kamu sesuatu yang mana jika kamu berpegang teguh dengannya nescaya kamu tidak akan sesat selamanya iaitu al-Quran dan sunnah nabi-Nya."

Selepas kewafatan Baginda SAW, ruang berlakunya perselisihan semakin melebar. Ketika peperangan antara tentera Saidina Ali dengan Muawiyah kerana berebut jawatan Khalifah, keadaan umat Islam sudah berpecah, tetapi masih pada peringkat boleh diselamatkan.

Peperangan antara Ali dan Muawiyah berakhir apabila wakil Ali, Abu Musa al-Asyaari mengumumkan peletakan beliau sebagai Khalifah seperti dipersetujui dalam perbincangan dengan wakil Mua wiyah, Amru al-As.

Namun, Amru yang sepatutnya mengumumkan peletakan jawatan Khalifah oleh Muawiyah seperti dipersetujui dalam perbincangan dengan Abu Musa al-Asyaari sebaliknya mengumumkan bahawa Muawiyah bin Abu Sufyan adalah khalifah yang sah.

Begitulah bagaimana permulaan perpecahan amat dahsyat di kalangan umat Islam bermula apabila pihak yang tidak berpuas hati dengan pelantikan Muawiyah menyalahkan Saidina Ali dan menghalalkan darah kedua-dua Ali dan Muawiyah serta membentuk kumpulan Khawarij.

Sementara penyokong Muawiyah berpesta dengan kemenangan dan kebijaksanaan pemimpin mereka, penyokong Saidina Ali yang setia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Muawiyah yang merampas hak jawatan khalifah disandang Saidina Ali.

Akhirnya perbalahan siasah makin merebak dan menjadikan umat Islam hingga kini berpuak-puak dan sering berbalah sesama sendiri. Tidak dapat dinafikan perbezaan pendapat suatu yang tidak dapat dielakkan, tetapi janganlah sampai ke tahap permusuhan yang akhirnya merugikan umat Islam.

Jalan keluar kepada permasalahan sudah dijelaskan lebih awal oleh Baginda SAW yang menyarankan kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah. Semoga umat Islam bersedia membuka ruang persepakatan ke arah melahirkan umat contoh dan terbaik serta menjunjung nilai terpuji saranan agama bagi merealisasikan pembentukan generasi Islam cemerlang, gemilang dan terbilang.

Arak punca segala kejahatan, cetus permusuhan

Minuman keras boleh pesongkan akidah umat Islam dan membawa kepada kekufuran

AKHIR-AKHIR ini, proses pembentukan akhlak sudah tidak begitu dipeduli, sehingga minuman keras menjadi kebiasaan muda-mudi, meneguknya di mana-mana tanpa malu dan segan lagi, halal dan haram dipandang sepi, asalkan nikmat sementara dirasa sesekali.

Jika arak dianggap najis, sudah tentu tiada siapa yang dekati, tapi jika ia menjadi lambang prestij dan identiti, berebutlah segelintir umat Islam yang kikir hati melawan hukum Ilahi, meredai punca segala kemaksiatan dan kezaliman ini menguasai diri.


Arak yang mudah didapati di mana-mana saja hari ini sejenis minuman kegemaran bangsa Arab jahiliah dan menjadi minuman pilihan sehingga sesudah kedatangan Islam, di mana sahabat Rasulullah SAW masih meminumnya kerana pada waktu itu larangan meminum arak masih belum berkuat kuasa walaupun Rasulullah SAW sendiri mengetahui kemudaratannya kepada pertimbangan akal dan fikiran.

Pernah terjadi satu peristiwa ketika Abdul Rahman bin Auf mengadakan kenduri dan mengundang sahabat termasuk Saidina Ali bin Abi Talib. Semua tetamu dihidangkan arak, minuman utama tetamu pada majlis rasmi.

Apabila masuk Maghrib, Saidina Ali mengimamkan solat dan membaca surah al-Kafirun, ayat 1 hingga 3 dalam keadaan mabuk, sehingga mengubah makna ayat itu menjadi seperti berikut: "Katakan wahai orang kafir, aku akan menyembah apa yang kamu sembah dan kami sudah pun menyembah apa yang kamu sembah."

Begitu juga kisah seorang lelaki Ansar bernama Utban bin Malik yang mengadakan jamuan dihadiri kaum Ansar dan Muhajirin. Jamuan menghidangkan arak sebagai minuman itu menyebabkan seorang lelaki Muhajirin, Saad bin Abi Waqas mabuk sambil bersyair memuji kaumnya dan menghina serta mencaci kaum Ansar. Mendengar cacian itu, seorang lelaki Ansar terus memukulnya sehingga berdarah dan seterusnya menyebabkan huru-hara.

Akibat kejadian itu, Allah menurunkan wahyu yang mengharamkan arak sepenuhnya seperti dirakamkan dalam firman bermaksud: "Wahai orang beriman, bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang anak panah adalah semata-mata kotor (keji) daripada perbuatan syaitan, oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti daripada melakukan perkara keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil." (Surah al-Maaidah, ayat 90-91)

Bagai tidak dapat diterima adanya sebilangan umat Islam yang tidak segan silu meminum minuman keras dan menjadikannya hidangan biasa. Sudah dirakamkan Allah bahawa arak adalah kotor dan keji serta perbuatan syaitan, malah ia disamakan dengan judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib.

Umat Islam juga dilaknat Allah jika memerah anggur untuk dijadikan arak, minta diperahkan, meminumnya, membawanya, minta dibawakan kepadanya, menuangnya, menjualnya, menggunakan wang jualannya, membelinya dan meminta dibelikan arak walaupun kepada bukan Muslim.

Ketegasan hukum digariskan jelas menunjukkan bahawa apa saja berkaitan arak adalah dilaknat Allah dan mempunyai sebab serta akibat yang tidak bagus.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Daripada Annas bin Malik katanya: Bahawasanya Rasulullah SAW melaknat sepuluh golongan berkaitan dengan arak iaitu yang memerahnya, minta diperahkan, meminumnya, membawanya dan minta dibawa kepadanya, menuangkannya, menjualnya, makan harganya, membelinya dan minta dibelikan." (Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Ibn Majah)

Arak berbahaya kepada akidah umat Islam apabila Allah menyamakannya dengan pemujaan berhala dan mengundi nasib sebagai perbuatan syaitan. Apa juga perbuatan syaitan adalah menyekutukan Allah dan menyebabkan kekufuran, sama sekali tidak dapat diterima dalam agama.

Arak memesongkan hamba Allah daripada mengingati-Nya kerana ia membuatkan seseorang Muslim itu meninggalkan sembahyang dan puasa serta ibadah lainnya kerana mabuk. Arak juga meruntuhkan akhlak, menimbulkan permusuhan dan kebencian, memusnahkan institusi kekeluargaan.

Iklan arak yang banyak sekali terpampang seperti menggamit pembeli untuk menikmati rasa kerana nafsu manusia bukan mudah dikekang tanpa usaha. Undang-undang termaktub kepada orang Islam di setiap negeri mengenai hukuman meminum arak tidak pula menghalang mereka yang ketagih daripada meneguknya kerana ia sudah menjadi amalan biasa.

Bukan itu saja, remaja hanya mampu membeli arak lebih murah tidak pula terasa payah melabur wang untuk kepuasan diri, kerana kemabukan itu kononnya menyeronokkan, menghilangkan kekusutan serta tekanan biarpun hanya sementara.

Hakikatnya arak adalah ibu kepada segala kejahatan dan dosa. Jika arak menjadi penenang kepada golongan kufur, kenapa pula umat Islam mudah dipengaruhi dengan cara mereka?

Sedangkan Allah berfirman bermaksud: "Wahai orang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu berhala, neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat yang keras kasar layanannya, mereka tidak menderhakai kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." (Surah at-Tahriim, ayat 6)

Monday, April 6, 2009

Pelik, wang palsu dari mesin ATM

PASIR MAS - Seorang guru, Zuriati Abdul Rahman, 35, mendakwa mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di sebuah bank di sini mengeluarkan dua keping wang palsu bernilai RM50 ketika beliau membuat transaksi sebanyak RM100 di mesin ATM itu petang kelmarin.

Menurutnya, beliau mengeluarkan wang simpanannya di bank tersebut pada pukul 7 malam untuk membeli buku.

Bagaimanapun katanya, hasratnya membeli buku terbantut setelah gagal menggunakan wang tersebut yang didapati palsu.

"Masalah itu tak sepatutnya berlaku memandangkan wang tersebut dikeluarkan daripada mesin ATM di bank," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Zuriati yang mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Jarum di sini berkata, pegawai di bank tersebut sepatutnya memastikan terlebih dahulu tiada wang palsu atau rosak yang dimasukkan ke dalam mesin ATM bagi mengelak timbul kesulitan di kalangan pelanggan.

Jelasnya, pada mulanya beliau tidak mengesyaki dua keping wang kertas RM50 yang diterimanya itu palsu memandangkan kualiti kertasnya hampir sama dengan wang tulen.

Bagaimanapun beliau terkejut setelah mendapati nombor RM50 dan nombor siri wang serta gambar Yang di-Pertuan Agong pada wang tersebut agak berbeza dengan wang RM50 lain.

Sunday, April 5, 2009

Guna komputer sebagai interkom

KOMPUTER kini boleh digunakan sebagai telefon untuk berhubung dengan keluarga, rakan atau rakan sekerja.

Apa yang diperlukan hanyalah perisian yang boleh menyokong kemudahan seumpamanya di atas standard Suara Menerusi Protokol Internet (VOIP).

Oleh kerana Skype merupakan perisian untuk menggantikan telefon biasa, ianya beroperasi seperti telefon yang mana apabila panggilan dibuat, penerima perlu menekan butang 'Answer' sebelum perbualan boleh dilakukan.

Kadangkala kita perlukan kemudahan yang terdapat pada telefon di pejabat kita yang mana penerima boleh terus mendengar suara pemanggil tanpa perlu menjawab panggilan.

Kemudahan itu dinamakan Interkom.

Kemudahan menggunakan Interkom di komputer kini boleh digunakan dengan perisian yang dinamakan Loudtalks.

Ia boleh dipindah turun di www.loudtalks.com. Apabila perisian sudah dipasang, anda boleh berkomunikasi dengan sesiapa saja di seluruh dunia seolah-olah mereka berada di pejabat yang sama.

Selepas perisian dipasang, langkah pertama adalah mendaftarkan nama pengenalan anda: Beritahu rakan anda supaya memindahturunkan perisian yang sama dan seterusnya mendaftarkan nama pengenalan mereka.

Selepas rakan anda berjaya mendaftar, anda hanya perlu memilih Tools > Add a contact untuk berkomunikasi dengan mereka Selepas anda menjemput rakan anda untuk berkomunikasi, pastikan rakan anda menerima jemputan itu untuk perbualan boleh diteruskan. Untuk berhubung dengan rakan anda yang namanya berada di dalam senarai, anda hanya perlu pilih nama mereka dan tekan butang untuk bercakap.

Jika anda tidak mahu menekan butang tersebut anda boleh menekan butang F7 sebagai jalan pendek. Jika anda ingin mengubah fungsi butang-butang yang diberikan, anda boleh mengubahnya dengan memilih Tools > Options Jika anda belum ada rakan untuk berinterkom, tambahkan sahaja nama pengenalan saya AZLIPAAT sebagai cubaan untuk kita mulakan interkom dari mana saja anda berada.

Elak tebuk karburetor

KARBURETOR dianggap sebagai satu daripada komponen penting yang menentukan keadaan sesuatu enjin itu bertahan lama atau sebaliknya.

Komponen berkenaan itu juga menjadi satu-satunya bahagian yang membolehkan sebarang bendasing masuk terus ke dalam ruang enjin.

Sekiranya tiada penapis atau kotak angin ditebuk, habuk dan kotoran akan disedut ke dalam karburetor, seterusnya masuk ke dalam kebuk pembakaran.

Perkara itu akan menyebabkan kehausan pada dinding silinder dan gelang piston.

Kerosakan bakal menjadi lebih teruk terhadap enjin dua lejang kerana campuran bendasing dengan minyak pelincir 2T membentuk bahan likat yang melekat pada dinding piston yang tidak akan ditolak keluar oleh ekzos.

Oleh itu, kepentingan penapis udara pada apa apa jentera pembakaran dalaman tidak harus diperkecilkan sama sekali.

Kemasukan habuk melalui kotak udara dibuktikan boleh menyumbang sehingga 40 peratus daripada faktor kerosakan enjin.

Seelok-eloknya, pemilik motosikal tidak digalak menebuk lubang pada karburetor, sebaliknya gunakan penapis udara berkualiti.

Untuk mendapatkan imbangan udara yang baik ke dalam enjin, penggunaan penapis udara yang bersifat 'free-flow' seperti K&N.

Pastikan anda membeli produk asli kerana penapis udara tiruan tidak dapat memberikan prestasi menapis kotoran yang masuk terus ke dalam kebuk pembakaran.

Biasanya, penggunaan penapis udara itu (free-flow) memerlukan pemilik menggunakan minyak penapis yang perlu dibasahkan pada elemen penapis tadi.

Untuk penjagaan lebih baik, tidak salah kita melabur dengan harga yang tinggi berbanding menggunakan kreativiti seperti menebuk lubang sendiri, seterusnya memberi masalah pada masa akan datang.

Friday, April 3, 2009

BACA TAU!!!!! jgn memain... forwardkan kepada umat islam yg lain....

BACA TAU!!!!!!!

Jangan Memain

Bacalah! Bagi sesiapa yang punya anak remaja atau saudara mara remaja
berhati-hati! Pupuk & didiklah pengajaran Islam dari kecil lagi........

Dua orang pelajar telah menemui maut ketika kemalangan jalanraya antara
motosikal dan kereta. Setelah jenazah diuruskan, didapati salah satu dari jenazah
telah merayau merata-rata, mengetuk pintu rumah dan lain-lain.

Apabila ditanya kepada pihak hospital yang menguruskan jenazah berkenaan,
kakitangan terlibat telah memaklumkan bahawa salah seorang dari mayat yang diuruskan
terpaksa dibuang kukunya kerana ada cutex dan dicukur kepalanya kerana rambutnya
telah diwarnakan.

Pelbagai cara dilakukan untuk memastikan 'roh" tersebut tidak merayau,
namun gagal. Ditanya pula pada kawan-kawan simati, dimaklumkan bahawa di dua bahagian
badan simati ada terdapat tatoo, namun tidak diketahui apa yang dilukiskan.

Setelah beberapa lama, dan mungkin penyelesaian terakhir, jenazah simati
telah dipindahkan ke kubur Kristian. Selepas itu, rohnya tidak merayau lagi....

Pengajaran:-
Berkemungkinan tatoo yang terdapat pada simati berlambangkan salib dan
simati sebenarnya adalah seorang kristian, walau pada zahirnya berpakaian dan
berkelakuan sebagai seorang Islam. Simati tersebut adalah pelajar sekolah yang berusia
16 tahun.

Kisah kedua
Si A adalah seorang pelajar yang sering gagal dalam peperiksaan.
Beberapa kali beliau menduduki peperiksaan PMR tetapi dia gagal. Satu
hari, dihadapan kawan-kawan beliau telah berkata, kalaulah aku lulus PMR kali ini, aku
akan masuk kristian. Ditakdirkan Allah, beliau telah lulus dan kemudiannya meninggal
dunia kerana kemalangan. Mayatnya diuruskan sebagai seorang Islam mengikut kebiasaanya
dan di kebumikan berdekatan dengan masjid.

Selepas beberapa ketika, imam masjid mendengar suara menangis dari
kubur simati. Ditanya pada ahli keluarganya, dimaklumkan bahawa simati
adalah seorang
budak yang baik...namun dari kubur berkenaan terdengar tangisan yang
berterusan. Setelah
ditanya dan diperiksa barulah dimaklumkan mengenai nazar simati.....dan
mayatnya pun
dipindahkan ke kubur Kristian.
Barulah tiada tangisan kedengaran.. ...

Inilah keadaan yang berlaku sekarang.... oleh itu ambil tahulah akan
aktiviti anak-anak,
adik-adik kita...kerana dakyah kristian amat halus dan ada di
mana-mana.... tanpa disedari.

Baru-baru ini, telah dimaklumkan bahawa satu kontena bible dalam bahasa
melayu telah sampai di Port Klang. Walaupun dibantah kemasukannya, ianya telah dimaklumkan
bahawa ia telah diimport secara sah oleh salah sebuah pertubuhan Kristian yang
berdaftar... . Samada benar atau tidak, saya juga dimaklumkan bahawa di Subang Jaya, bible telah
diedarkan kepada pelajar-pelajar sekolah...

Wallahu'alam. .....
" Wahai Tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup
keNerakamu.. ......., kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........., Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang
bertaqwa.... ....., ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang
telah meninggal dunia, Cukup lah Allah bagi ku, tiada Tuhan melainkan Allah, hanya kepadaNYA aku
bertawakkal dan Allah lah yang memiliki arasy yang agung

Thursday, April 2, 2009

Nutrien antioksida bantu sistem imun

AKIBAT cuaca yang tidak menentu saya dan keluarga sering mendapat demam, batuk-batuk dan sakit tekak. Hampir saban bulan kami perlu ke klinik untuk mendapat ubat-ubatan. Adakah suplemen yang dapat membantu saya dan keluarga mencegah dari demam dan batuk-batuk berterusan?

JAWAPAN,

Pencemaran persekitaran, amalan pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat boleh menyumbang kepada peningkatan paras radikal bebas dalam badan yang menjurus kepada kelemahan sistem imun dan mendedahkan kita kepada pelbagai penyakit dan jangkitan.

Untuk menanganinya, tubuh kita memerlukan nutrien antioksida anti-radikal bebas untuk meneutralkan radikal bebas dan memulihkan kerosakan yang terjadi. Ia adalah penyahtoksin semula jadi yang terpenting.

Pengambilan nutrien antioksida yang mencukupi adalah penting untuk melindungi tubuh daripada aktiviti toksik dan juga menyingkirkan bahan-bahan toksik tersebut. Untuk kesihatan imun, nutrien antioksida seperti Beta karotena, vitamin C, E, mineral zink dan selenium yang lebih tinggi diperlukan. Beta-karotena atau pro-vitamin A memainkan peranan penting dalam mengekalkan membran mukus, membina tulang dan gigi yang kuat juga membantu dalam tumbesaran dan membaiki tisu-tisu badan. Selain itu, ia amat penting dalam fungsi mengekalkan kulit yang licin, lembut dan bebas daripada penyakit.

Vitamin C mengukuhkan fungsi sel darah putih yang menentang jangkitan dan membantu dalam meringankan demam selesema dan batuk. Ia banyak digunakan semasa mendapat serangan jangkitan untuk mengelak pertumbuhan virus dan bakteria. Vitamin C juga bermanfaat untuk melindungi daripada masalah berkaitan pernafasan serta mengawal saluran udara daripada serangan alergen, jangkitan virus dan perengsa.

Vitamin E adalah antioksidan yang paling efektif dalam mengekalkan integriti membran sel dan fungsi sel imun. Tambahan pula, vitamin E juga meningkatkan penghasilan antibodi dan penggandaan bilangan sel darah putih, seterusnya rintangan terhadap patogen dapat ditingkatkan.

Zink adalah mikronutrien yang diperlukan dengan sejumlah kecil untuk kesihatan. Kekurangan zink akan melemahkan sistem imun secara beransur-ansur dan meningkatkan peluang mendapat jangkitan. Oleh yang demikian, pelbagaikan pengambilan makanan berkhasiat untuk mendapat kesemua nutrien ini. Alternatifnya, pertimbangkan suplemen yang mengandungi formula kombinasi antioksida, di mana ia dapat membekalkan perlindungan dan lebih efektif berbanding dengan pengambilan nutrien antioksida secara berasingan.

Kurangkan berat badan

MONTEL, gemuk gempal, gendut atau apa-apa saja gelaran yang diberi, apa yang pasti 'fenomena' berat badan berlebihan merupakan masalah yang melangkaui sempadan agama, bangsa, warna kulit mahupun negara.

Gemuk bukan sekadar menjejaskan penampilan diri malah lebih mustahak ia kerap dikaitkan dengan masalah kesihatan terutama apabila berat badan mencapai tahap obesiti.

Masalah tersebut amat berkait rapat dengan gaya hidup terutama dari segi tabiat pemakanan yang tidak sihat sehingga mendorong kepada timbulnya frasa baru 'mati bukan kerana tak makan tapi mati kerana terlebih makan'.

Begitu pun hasil kajian terbaru oleh sekumpulan penyelidik di Britain baru-baru ini, mungkin membuat sebahagian daripada mereka yang menghadapi masalah tersebut mula memeriksa semua tabiat pemakanan mereka atau berkira-kira untuk mendaftar di mana-mana gimnasium atau pusat kecergasan.

Ini kerana, hasil kajian oleh kumpulan penyelidik dari Universiti Oxford itu mendapati risiko obesiti sama bahayanya dengan merokok iaitu boleh memendekkan jangka hayat hidup seseorang.

Kumpulan penyelidik tersebut telah menjalankan sebanyak 57 kajian yang meliputi beberapa kawasan di Eropah dan Amerika Utara.

Kajian tersebut melibatkan seramai sejuta orang dan tempoh penyelidikan telah berlangsung selama 10 hingga 15 tahun.

Dalam tempoh tersebut, didapati lebih kurang 100,000 orang yang terlibat dalam kajian telah meninggal dunia.

Menggunakan kaedah ukuran indeks jisim badan (BMI) iaitu ukuran yang membahagikan berat seseorang dalam kilogram dan ketinggian dalam meter untuk menentukan tahap obesiti, para penyelidik tersebut mendapati jumlah kematian paling rendah pada manusia yang mempunyai BMI 23 hingga 24 iaitu ukuran normal berat badan ideal.

Dalam satu kenyataan rasmi mereka menyatakan, golongan yang mempunyai berat badan berlebihan mempunyai BMI daripada 25 hingga 29. Manakala bagi yang mengalami obesiti pula, BMI mereka melebihi 30.

Kajian tersebut yang telah diterbitkan bagu-baru ini dalam jurnal perubatan yang diberi nama Lancet. Jurnal perubatan tersebut telah dibiayai oleh Majlis Penyelidik Perubatan Britain, Pertubuhan Jantung Britain, Penyelidikan Kanser UK dan beberapa persatuan kesihatan lain.

"Jika anda terasa berat badan anda semakin naik, inilah masanya untuk mengurangkan berat badan," ujar salah seorang penyelidik, Sir Richard Peto.

Peto yang juga ahli statistik dan profesor di universiti yang sama menemui fakta bahawa mereka yang mempunyai BMI 30 ke atas kehilangan tiga tahun daripada umur mereka sepatutnya hidup.

"Mereka yang mempunyai BMI lebih daripada 40 akan kehilangan 10 tahun jangka hayat hidup, jumlah risiko yang sama dengan golongan yang kuat merokok," jelas Peto lagi.

Sementara itu, ketua projek penyelidikan yang juga seorang pakar epidemiologi di universiti berkenaan mendapati, sebanyak 50 peratus mereka yang mengalami obesiti akan mati lebih cepat daripada mereka yang mempunyai berat badan normal.

Dia juga mengeluarkan kenyataan bahawa kebarangkalian mereka yang mengalami obesiti untuk mati kerana penyakit seperti sakit jantung, kencing manis, sakit buah pinggang atau masalah paru-paru adalah sebanyak dua pertiga. Manakala satu daripada enam orang yang obesiti akan mati disebabkan kanser.

Salah seorang penyelidik lain pernah berkata bahawa sedikit kenaikan di dalam BMI sudah memadai untuk meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular dan kanser.

Keputusan hasil kajian terbaru itu nyata bercanggah dengan satu kajian terdahulu oleh kumpulan penyelidik berbeza, yang menyatakan bahawa golongan yang mempunyai berat badan berlebihan hidup lebih lama daripada mereka yang kurus dan mempunyai berat badan normal.

Bagaimanapun kajian tersebut telah disangkal kerana ia adalah kajian yang telah dibuat antara tahun 1975 hingga 1985 dan kesimpulan tersebut tidak lagi relevan untuk zaman ini.

Kadar peningkatan obesiti semakin mendadak di barat dan menjadi punca utama masalah jantung di barat.

"Adalah diharapkan orang ramai menyedari tentang risiko penyakit yang akan menyerang jika mereka mengalami obesiti dan mengambil langkah segera untuk mengurangkan berat badan dengan cara yang sihat".

Menuju Islam inklusif

Para pemimpin Islam sering menyatakan bahawa Islam adalah agama toleran, yang menghormati dan menghargai agama-agama lain. Begitu juga pemimpin agama lain turut menyatakan hal yang sama bahawa agama mereka juga mempunyai sikap toleran yang tinggi. Namun, dalam realiti kehidupan, ia menunjukkan betapa konflik umat manusia sama ada konflik etnik, konflik politik-sosial-ekonomi dan keganasan global sering terjadi atas nama agama. Misalnya, lihatlah apa yang berlaku di Palestin dan di bahagian dunia lain. Apakah ajaran agama-agama itu menuntut sikap dan tindakan sedemikian rupa daripada penganutnya? Apakah penghayatan agama yang mendalam akan melahirkan tindakan keras daripada penganutnya? Tentu sekali jawapannya tidak! Namun, realiti menunjukkan kekerasan sering berlaku atas nama agama sehingga melahirkan sikap eksklusif atau satu sikap bahawa hanya agama aku yang benar atau jaminan keselamatan hanya diperoleh dalam agamanya. Maka, akan ditafsirkan berbagai ayat-ayat suci untuk mengabsahkan tuntutan kebenaran itu.

Seorang pemikir Islam tersohor Indonesia, Nurcholis Madjid dalam bukunya, Dialog Keterbukaan, menjelaskan bahawa daripada sudut ajaran Islam, kerukunan umat beragama merupakan akibat wajar daripada sistem keimanannya. Nabi Muhammad s.a.w diperintahkan oleh Allah untuk menegaskan bahawa beliau bukan pertama dalam kalangan utusan Allah (dalam Surah al-Ahqaf, ayat 46). Juga ditegaskan bahawa Nabi Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, yang sebelumnya telah datang rasul-rasul lain (dalam Surah Ali Imran, ayat 144). Oleh kerana itu, Nabi Muhammad s.a.w juga menegaskan bahawa agama para rasul itu semuanya adalah satu dan sama, sekali pun syariatnya berbeza-beza.

Kesatuan agama para nabi dan rasul itu, sebagaimana disebut dalam al-Quran, adalah kerana semuanya berasal daripada pesanan satu ajaran Allah (dalam Surah Ass Syuura, ayat 13). Jadi, sudah seharusnya kita menghormati 'keberadaan' agama-agama itu tanpa membeza-bezakannya. Justeru, perasaan berat untuk bersatu dalam agama itu disebutkan sebagai sikap kaum musyrik, penyembah berhala (kaum Pagan). Sedangkan perbezaan antara berbagai agama itu hanyalah dalam bentuk jalan (syariah) dan cara (minhaj) menempuh jalan itu. Perbezaan tersebut hendaknya tidak menjadi halangan, tetapi menjadi satu motivasi untuk berlumba-lumba menuju kebaikan. Manusia tidak perlu mempersoalkan perbezaan itu, sebab kelak di hari kemudian, Allah akan menjelaskan tentang semua itu (dalam Surah al-Maaidah, ayat 48).

Kalaulah ini seruan universal al-Quran, mengapa penafsiran agama itu harus bersifat begitu dogmatik dan doktrin atau ia dikatakan menyangkut hal-hal akidah sehingga tidak lagi perlu dibicarakan dan sehingga terkesan teologi dan agama sebagai sesuatu yang tertutup dan eksklusif. Memang, dalam sejarah telah lama berkembang doktrin mengenai eksklusif agama sendiri bahawa 'agama sayalah yang paling benar', agama lain sesat dan menyesatkan. Pandangan semacam itu masih sangat kental, bahkan sampai sekarang, seperti termuat dalam buku-buku polemik dan juga buku ilmiah.

Rumusan daripada seorang pakar teologi Kristian kontemporari, Ajith Fernando, misalnya, menarik untuk diungkapkan. Katanya, 'other religions are false path, that mislead their followers' (Agama lain adalah jalan sesat, dan menyesatkan pengikutnya). Ungkapan Fernando itu memang sangat keras dan langsung menggambarkan segi eksklusifnya. Dan yang membimbangkan adalah kitab suci Kristian ditafsirkan seolah-olah membenarkan hal tersebut. Teologi inklusif ini, jika dibaca dari sudut pandang Kristian akan berbunyi, "Jesus adalah satu-satunya jalan yang absah untuk kebenaran dan keselamatan. Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorang pun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku" (Yohannes 14:6). Pandangan eksklusif seperti itu memang dilegitimasikan atau tepatnya dicarikan keabsahannya melalui kitab suci. Tetapi itu bukan satu-satunya kemungkinan. Misalnya, dalam tradisi Katolik, sejak Konsili Vatikan II (1965), sudah jelas bahawa pandangan menjadi sangat terbuka ke arah adanya kebenaran dan keselamatan dalam agama-agama bukan Kristian. Karl Rahner, seorang pakar teologi besar Kristian yang menafsirkan Konsili Vatikan II, merumuskan teologi inklusifnya yang begitu terbuka dengan mengatakan, "Other religions are implicit forms of our own religion" (Agama lain adalah bentuk-bentuk implisit daripada agama kita). Tulisan Rahner mengenai hal itu dibahas dalam bab Christianity and the non-Christian Religions dan Observations on the Problem of the Anonymous Christian dalam bukunya Theological Investigations.

Dalam pemikiran Islam, masalah itu juga terjadi secara ekspresif. Walaupun sejak awal sudah ada konsep Ahli Kitab yang memberi kedudukan kurang lebih setara kepada kelompok bukan Muslim, dan ini dibenarkan oleh al-Quran, tetapi selalu sahaja ada interpretation away, iaitu satu penafsiran yang akhirnya menafsirkan sesuatu yang tidak sesuai lagi dengan bunyi 'teksual' kitab suci, sehingga ayat inklusif dibaca secara eksklusif.

Kembali pada teologi atau agama eksklusif, sebagai umat Islam mahupun umat Kristian dan umat beragama yang lain, semuanya telah mewarisi teologi eksklusif. Disebabkan pandangan itu, mereka menganggap bahawa hanya ada satu jalan keselamatan iaitu agama mereka sendiri. Pandangan itu jelas mempunyai kecenderungan fanatik dan dogmatik. Oleh kerana itu, diperlukan satu perspektif baru untuk melihat "Apa yang difikirkan oleh suatu agama, mengenai agama lain dibandingkan dengan agama sendiri." Perspektif itu akan menentukan apakah seorang yang beragama itu menganut satu fahaman keberagamaan yang eksklusif, inklusif atau pluralis atau seorang yang terbuka?

Dalam konteks umat Islam, perlu dibangunkan sikap Islam inklusif dan bukannya Islam eksklusif. Alwi Shihab, seorang sarjana perbandingan agama di dalam bukunya bertajuk Islam Inklusif, menjelaskan bahawa Islam inklusif adalah satu sikap terbuka dalam beragama. Alwi berhujah dengan ayat al-Quran, Surah al-Baqarah, ayat 62, "Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani, dan sesiapa saja di antara mereka beriman kepada Allah, hari kemudian, dan beramal soleh, mereka akan menerima pahala daripada Tuhan, tidak ada kebimbangan terhadap mereka, dan tiada pula mereka bersedih hati." Secara sepintas lalu, ayat itu menunjukkan jaminan Allah atas keselamatan semua golongan yang disebutkan dalam ayat tersebut. Jika demikian halnya, di mana letak keistimewaan umat Islam kalau semuanya akan selamat? Lantas, bagaimana pula dengan ayat al-Quran yang lain seperti yang disebut dalam Surah Ali Imran, ayat 85, "Barang siapa yang mencari agama selain Islam, maka sekali-kali tidak akan diterima, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi."

Perlu diingatkan bahawa maksud 'dalaman' al-Quran tidak akan dapat dijangkau maksudnya secara 'pasti'. Kerana itu, penafsiran ayat al-Quran tidak lain hanyalah penjelasan tentang erti atau maksud firman Allah sesuai dengan batas kemampuan yang menafsirkannya. Buktinya, para sahabat Nabi sendiri berselisih faham dalam hal-hal yang berkaitan tafsiran. Bahkan ada di antara mereka yang memahaminya secara tidak tepat. Logiklah, ketika Ibnu Abbas, seorang ulama yang dinilai paling berwibawa dalam penafsiran al-Quran, menyatakan bahawa ada beberapa ayat al-Quran yang tidak dapat difahami, sekalipun oleh ulama. Hanya Allah yang mengetahuinya.

Dalam penafsiran moden menurut Alwi, ada berbagai pandangan yang menunjukkan keragaman. Misalnya, Muhammad Abduh berpendapat bahawa syarat pertama iaitu beriman kepada Allah tidak harus dibatasi dengan keimanan menurut cara Islam. Selanjutnya, anak muridnya, Rasyid Ridha, ikut memperkuatkan pendapat gurunya. Ridha mengakui bahawa keimanan sejati kepada Allah dapat ditemukan di luar Islam, mungkin yang ia maksudkan adalah orang-orang terdahulu yang beriman kepada Allah sebelum diutusnya Nabi Muhammad s.a.w. Manakala ahli tafsir Syiah tersohor, Allamh Al-Thabathabai lain pula penafsirannya. Baginya, Allah tidak memandang pada agama tertentu, tetapi yang penting adalah substance dan esensi tersurat yang terkandung dalam agama itu. Selagi tiga syarat dalam ayat (Surah al-Baqarah, ayat 62) telah dipenuhi, maka janji Tuhan itu akan terlaksana. Pandangan Thabathabai itu juga dijelaskan dalam tulisan Fazlur Rahman, pemikir Islam tersohor, yang berusaha untuk menunjukkan semangat inklusif.

Semangat dan sikap Islam inklusif amat bertepatan dengan rumusan Sidang Agama-Agama Dunia yang pernah diadakan pada 1993 dengan mengatakan, "Those who known only their own religion, know none. Those who are not decisively committed to one faith, know no others. To be religious today is to be inter-religious."

Penulis ingin menutup tulisan ini dengan kutipan daripada ajaran sufi. Para sufi tidak sahaja menegaskan kesatuan wahyu, tetapi juga menganggap diri mereka sebagai pelindung Islam dan pelindung agama-agama lain.

Akhirnya dalam semangat inklusif inilah kita menghargai perbezaan. Perbezaan agama harus dikenal dan diolah lebih lanjut kerana perbezaan itu secara potensinya bernilai dan penting bagi setiap umat yang beragama dalam memperkayakan imannya.

Wednesday, April 1, 2009

Gubal undang-undang antipornografi

KUALA LUMPUR 16 Mac - Kerajaan diminta mempertimbangkan cadangan menggubal undang-undang tertentu bagi melindungi kanak-kanak daripada kegiatan pornografi sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, perkara itu perlu dibincangkan oleh semua pihak kerana masalah sedemikian yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa.

Katanya, tambahan pula kepesatan teknologi maklumat boleh mengakibatkan ramai kanak-kanak terdedah dengan pornografi sama ada melalui Internet, video lucah atau telefon bimbit.

Tambahnya, selain itu, kebebasan dunia tanpa sempadan dan globalisasi sedikit sebanyak boleh mempengaruhi kanak-kanak yang masih mentah dan belum berfikiran matang.

"Kita mahu semua pihak memikirkan perkara ini (pornografi kanak-kanak) kerana tidak ingin masalah tersebut terus meningkat dan anak-anak kita menjadi mangsa.

"Sudah sampai masanya semua pakar undang-undang dan kekeluargaan duduk berbincang bagi mencari kaedah serta jalan terbaik mengatasinya," katanya ketika dihubungi di sini.

Beliau menambah, perbincangan itu juga harus merangkumi perkara-perkara berkaitan takrifan kanak-kanak, definasi pornografi dan sebagainya yang diterima di peringkat antarabangsa.

Difahamkan undang-undang mengenai pornografi kanak-kanak telah diwujudkan di beberapa negara lain seperti Australia dan New Zealand bagi melindungi golongan terbabit.

Pada masa ini, Indonesia sedang menggubal undang-undang tersebut bagaimanapun mendapat tentangan beberapa pihak yang khuatir akan menyekat kebebasan berpakaian generasi muda.

Menurut Lam Thye, bagi membendung masalah melibatkan kanak-kanak, institusi kekeluargaan harus berperanan memberi pendidikan dan pendedahan mengenai bahaya kegiatan pornografi.

Katanya, ini kerana perkara itu sedikit sebanyak menyentuh budaya dan agama rakyat di negara ini yang kaya dengan nilai-nilai ketimuran dan adat resam pelbagai kaum dan bangsa.

Punca sebenar fidofilia masih belum diketahui

KUALA LUMPUR 16 Mac - Punca sebenar fidofilia masih belum diketahui walau pelbagai kajian telah dilakukan.

Bermacam-macam pandangan diberi kepada punca berlakunya fidofilia atau salah laku seks terhadap kanak-kanak ini.

Ia termasuk kajian psikologi yang mendapati pengalaman penganiayaan seks masa lampau seseorang itu yang mendorongnya menganiaya kanak-kanak lain pula setelah dirinya dewasa.

Menurut Pakar Psikologi dan Kaunseling Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr. Sapora Sipon, apa yang dimaksudkan ialah kanak-kanak yang dianiaya semasa kecil akan membesar dengan menganiaya kanakkanak lain pula.

"Kajian mendapati, profil penjenayah biasanya berkait rapat dengan pengalamannya semasa kecil. Dalam erti kata lain, penjenayah pernah menjadi mangsa jenayah.

"Bagaimanapun, mangsa fidofilia yang tidak dibantu atau dirawat dari segi mental, emosi dan fizikal akan mendorongnya untuk 'membalas dendam' terhadap orang lain," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Jelasnya, pesalah fidofilia memiliki emosi dan mental yang 'sakit' dan mahu mangsanya berkongsi merasai kesakitan dan penderitaan yang dialaminya.

Bagaimanapun, kata Dr. Sapora, ada juga pengkaji yang mengaitkan fidofilia dengan struktur dan fungsi otak.

"Contohnya, ahli seksologi Kanada, James Cantor, Ray Blanchard dan rakan-rakan pada 2004 mendapati lelaki fidofilia mempunyai daya kecergasan fikiran yang lebih rendah.

"Kajian mendapati, lelaki fidofilia sering mendapat markah yang rendah dalam ujian menguji ingatan. Keadaan ini berlaku akibat kecederaan di bahagian kepala semasa kecil yang menyebabkan dirinya hilang ingatan pada waktu tertentu," katanya.

Beliau berkata, selain itu, ada juga yang mengaitkannya dengan genetik, kecelaruan personaliti dan masalah penyalahgunaan dadah.

Dr. Sapora menambah, terdapat kes pelaku fidofilia merasa dirinya tidak berkemampuan untuk melakukan hubungan seks secara normal. Disebabkan itu, jalan yang terbaik bagi dirinya ialah melakukan hubungan seksual dengan kanak-kanak.