Tuesday, June 23, 2009

Hati-hati dengan tawaran pakej umrah murah - Matta

KUALA LUMPUR 23 Jun - Satu kegiatan penipuan pakej umrah dikesan sedang berlaku di negara ini dengan memperdayakan bakal peserta umrah terutama dari kawasan luar bandar dengan tawaran pakej umrah semurah RM3,500 serta bayarannya boleh dibuat secara ansuran.

Sambil menyifatkan pakej yang ditawarkan itu sebagai tidak masuk akal, Timbalan Presiden Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta), Datuk Mohd Khalid Harun berkata, kos serendah itu tidak mencukupi untuk menampung segala perbelanjaan bagi mengerjakan ibadah tersebut.

Mohd. Khalid menjelaskan, bahawa kos semasa pengendalian pakej umrah sepatutnya berharga antara RM5,000 dan RM6,000, merangkumi tiket kapal terbang, pengangkutan dan penginapan jemaah sepanjang berada di Tanah Suci.

Beliau berkata, kebanyakan mereka yang terpedaya terdiri daripada masyarakat luar bandar yang kurang pendedahan dan kurang arif berkenaan dengan terma dan syarat pengendalian pakej umrah.

“Kebanyakan mereka ini teruja dengan harga yang rendah serta terpedaya dengan personaliti baik dan alim yang ditonjolkan oleh wakil agensi pelancongan berkenaan,” katanya dalam sidang media di sini hari ini. - Bernama

No comments: