Friday, August 7, 2009

Kokurikulum tetap penting

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) digalakkan bergiat aktif dalam bidang kokurikulum supaya lebih mudah dan cepat diterima masuk dalam sektor pekerjaan.

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Prof. Datuk Ir. Dr. Radin Umar Radin Sohadi berkata, majikan kini mementingkan aspek kemahiran dan komunikasi sewaktu memilih pekerja.

Menurut beliau, ia selaras dengan pelan strategik Kementerian Pengajian Tinggi untuk melahirkan graduan berkualiti dan berdaya maju sama ada dalam pendidikan atau kemahiran.

"Saya yakin graduan yang melengkapkan diri mereka dengan aspek-aspek yang menjurus kepada pembangunan negara amat istimewa berbanding graduan yang hanya cemerlang dalam pembelajaran," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Sidang Kemuncak Kelab Penyayang 2009 peringkat universiti di sini hari ini.

Radin Umar berkata, pelajar yang melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum juga akan diberi kredit secara percuma.

Katanya, banyak aktiviti kokurikulum yang boleh disertai pelajar antaranya kelab penyayang, sukarelawan, perbahasan dan program lain namun ia mesti mempunyai nilai pembelajaran.

Beliau berkata, tujuan kementerian melaksanakan konsep kokurikulum di setiap universiti bagi menerapkan aspek kemahiran seperti berkomunikasi, kebolehan meyakinkan seseorang, berdaya maju dan berinisiatif.

No comments: