Friday, August 7, 2009

Risiko DVT selepas pembedahan

MAIMUN Mat Noor, 56, terpaksa membuang tulang di bahagian atas hingga bawah lutut pada kaki kanannya kerana penyakit kanser tulang yang dihadapi.

Seperti yang pernah diberitahu oleh doktor yang merawatnya, Dr. Jamal Azmi Mohamad, selepas pembedahan, beliau berisiko untuk mengalami darah beku terutama pada bahagian paha dan betis.

Justeru untuk mengelakkan darah beku terjadi, Maimun perlu bergantung dengan sejenis suntikan yang menjadi rutin hariannya selama di hospital dan selepas dibenar pulang ke rumah.

Anehnya selepas dua minggu dari tarikh pembedahan dan setelah dibenar pulang, Maimun masih berasa amat tidak selesa pada kaki kirinya.

Apa yang dirasai oleh Maimun adalah sesuatu yang lazim dialami oleh mereka yang menjalani pembedahan sama ada penggantian tulang pinggul, gantian sendi lutut atau patah tulang paha.

Dalam satu kajian yang telah dijalankan di negara ini, sebanyak 55 daripada 88 pesakit (62.5 peratus) yang telah menjalani rawatan bagi salah satu daripada tiga pembedahan itu menunjukkan simptom Deep Vein Thrombosis (DVT).

Daripada 55 kes tersebut, pesakit yang menjalani penggantian lutut mencatatkan angka tertinggi iaitu 76 peratus diikuti pembedahan pinggul (64 peratus) dan patah tulang paha (50 peratus).

Para penyelidik juga mendapati bahawa kejadian DVT selepas pembedahan yang dilaporkan dalam populasi Barat adalah sama dengan negara-negara Asia.

Bagi yang masih kabur, Pensyarah Kanan Jabatan Ortopedik, Pusat Perubatan Universiti Malaya, Prof Madya Dr. Azhar M. Merican memberitahu, DVT ialah darah beku yang tersumbat pada salur darah terutama betis dan paha atau bahagian-bahagian lain dalam badan dan biasanya terjadi selepas pembedahan

Keadaan tersumbat itu berlaku kerana aliran darah yang tidak lancar disebabkan bahagian tersebut tidak bergerak dalam satu tempoh yang panjang.

"Akibat daripada gangguan peredaran darah bahagian yang terjejas seperti paha dan betis akan menunjukkan tanda kemerahan, sakit dan bengkak.

"Keadaan ini membuatkan pesakit tidak selesa dan kaki berasa panas," jelas beliau ketika membentangkan taklimat tentang DVT kepada media pada bengkel anjuran Boehringer Ingelheim di One World Hotel, Bandar Utama, Selangor, baru-baru ini.

Keadaan mungkin menjadi bertambah teruk jika berlaku pulmonary embolisme (PE) di mana darah beku pecah di tempat asal dan sampai ke paru-paru. Dalam situasi ini arteri dari jantung ke paru-paru tersekat membuatkan pesakit berasa sesak nafas dan dada sakit seperti dicucuk-cucuk.

mengancam nyawa

"Secara umumnya DVT tidak begitu berbahaya tetapi jika menjadi punca kepada komplikasi lain ia mungkin mengancam nyawa," katanya.

Dalam pada itu di bengkel sama, Dr. Jamal, yang juga pakar ortopedik dari KPJ Selangor, berkata, pesakit yang mengalami DVT akan dirawat dengan ubat yang menghentikan dan memperlahankan darah beku seperti heparin dan warfarin.

Kedua-duanya membantu mencegah darah beku sedia ada daripada menjadi besar dan menghentikan pembentukan darah beku yang baru.

"Penggunaan ubat profilaktik kini digunakan sebagai pencegahan. Ini telah dibuktikan lebih berkesan dalam mengurangkan risiko kes-kes vena tromboembolik terutamanya di kalangan pesakit-pesakit DVT.

"Walaupun tempoh rawatan dilanjutkan selepas para pesakit menjalani pembedahan namun sering diberhentikan selepas pesakit keluar dari hospital kerana rawatan dulu agak rumit dan leceh.

"Ini amat membimbangkan kerana pesakit masih mempunyai risiko terkena DVT walaupun setelah mereka keluar dari hospital," ujarnya.

Menurut Dr. Jamal Azmi, pesakit mahukan rawatan yang tidak rumit, selain itu aspek keselamatan rawatan juga harus diutamakan supaya keberkesanan rawatan boleh dioptimumkan.

"Rawatan yang ada selama ini agak mencabar kerana kesan rawatan yang lambat, peningkatan risiko pendarahan dan masalah-masalah lain yang timbul akibat daripada interaksi makanan dengan ubat," jelasnya.

No comments: