Monday, May 25, 2009

Teknologi selamat untuk komputer riba

KINI semakin banyak komputer peribadi yang tahan lasak dan boleh digunakan bagi mereka yang sering ke lapangan terlibat dalam bidang seperti penyelidikan, pembinaan, keselamatan awam dan ketenteraan.

Pengeluar komputer terkemuka, Lenovo memperkenalkan ThinkPad x200, X301, X200s, X200 Tablet, T400, T500, R400 dan komputer riba SL300 yang menepati ujian spesifikasi ketenteraan dengan reka bentuk unik seperti sistem perlindungan seperti beg udara.

Oleh kerana komputer yang digunakan di lapangan memerlukan skrin yang berkualiti tinggi, Lenovo menambahkan pilihan baru dengan panel kejelasan 680-nit kepada komputer riba terkemuka, ThinkPad T400.

Ujian komputer tiba ThinkPad

*Tekanan rendah operasi ujian pada 4,572 meter

*Kelembapan sehingga kitaran 95 peratus kelembapan dalam persekitaran

*Gegaran komputer riba boleh menahan gegaran

*Suhu tinggi boleh menahan suhu sehingga 60C (140F)

*Suhu rendah sehingga -15C (-4 F)

*Habuk

Seorang pengguna komputer riba ThinkPad, Pasquale Scaturro berkongsi pengalamannya membawa peralatan berkenaan selama 180 hari setahun ke hutan, gunung dan kawasan kutub.

Beliau yang juga seorang pengembara, pakar geofizik dan ketua ekspedisi mendedahkan komputernya kepada pelbagai keadaan dengan serangga, kelembapan, pasir dan habuk, panas dan dingin.

"Saya mendedahkan ThinkPad pada persekitaran yang ekstrem berbanding orang lain dengan ketinggian Gunung Everest sehingga Lembah Nil.

"Sistem Perlindungan Aktif merupakan sesuatu yang wajib dalam persekitaran lasak," katanya.

Beliau juga menggunakan ThinkPad bagi membantunya dalam navigasi dalam hutan Afrika dan menghantar e-mel dari Gunung Everest.

"Saya amat bergantung kepada ThinkPad untuk tugasan geofizikal dan untuk berhubungan dengan keluarga serta sahabat," katanya.

Pengurus Negara, Perniagaan Komersial Lenovo Malaysia, Khoo Hung Chuan berkata, ThinkPad dikenali kerana kualiti, ketahanan dan teknologi inovasi yang selamat bagi pengkomputeran bisnes.

"Kami sentiasa membina komputer riba tahan lasak dalam pelbagai keadaan daripada hutan hujan di Amazon sehingga kepada terbang di angkasa,''

katanya.

Komputer riba ThinkPad T400 dengan skrin lebih jelas telah berada di pasaran

No comments: