Thursday, June 5, 2008

Disebalik Sekeping Surat Saman

mesti baca … buat pengajaran. > >> Dari kejauhan, lampu lalulintas di satu persimpangan itu masih >> menyala >>> hijau. Harun segera menekan pedal minyak kenderaannya. Dia tak >>> mau >>> terlambat. Apalagi ia tahu penempatan di situ cukup padat sehingga >>> lampu >>> merah biasanya menyala cukup lama. Kebetulan jalan di depannya >>> agak >>> lenggang. Lampu berganti kuning. Hati Harun berdebar berharap semoga >>> ia >>> boleh melepasi lampu hijau itu dengan segera. >>> >>> >>> Tiga meter sebelum garis jalan, lampu merah menyala. Harun >>> bimbang, >>> haruskah ia berhenti atau terus saja. "Ah, aku tak sempat untuk >>> memijak >>> pedal break mendadak," fikirnya sambil terus memandu laju. >>> >>> >>> Prit! Di seberang jalan seorang pegawai polis melambaikan tangan >>> memintanya >>> berhenti. Harun menepikan kenderaannya agak jauh sambil mengumpat >>> dalam >>> hati. Dari cermin pandang sisi ia melihat pegawai polis itu. Wajahnya >>> tak >>> terlalu asing baginya. Hey, itu kan Usof, teman sepermainannya semasa >>> di >>> sekolah menengah duhulu. Hati Harun agak lega. Ia melompat keluar >>> sambil >>> membuka kedua lengannya. >>> >>> >>> "Hai, Usof. Gembira sekali saya bertemu kau !" >>> >>> >>> "Hai, Harun." Tanpa senyum. >>> >>> >>> "Aduh, saya ni sebenarnya nak cepat sangat nih. Saya memang >>> agak >>> terburu-buru. Isteri saya sedang menunggu di rumah." >>> >>> >>> "Oh ye ke?" Nampaknya Usof agak ragu. >>> >>> >>> " Ye la Sof, hari ini isteriku menyambut ulang tahun kelahiran. Dia >>> dan >>> anak-anak sudah menyiapkan semuanya. Tentu aku tidak boleh >>> terlambat, >>> kawan-kawannya pun sedang menuggu " >>> >>> >>> "Saya faham. Tapi, sebenarnya kami sering memperhatikanmu melintasi >>> lampu >>> merah di persimpangan ini." >>> >>> >>> Ooo, sepertinya tidak sesuai dengan harapan. Harun mesti ganti >>> strategi. >>> "Jadi, kau nak menyaman aku ker? Tapi sebenarnya tadi aku tidak >>> melanggar >>> lampu merah. Sewaktu aku jalan lampu kuning masih menyala." >>> berdusta >>> sedikit boleh melancarkan keadaan fikir Harun. >>> >>> >>> "Ok Run. Sebenarnya i melihatnya dengan jelas. Tolong keluarkan lesen >>> dan >>> kad pengenalan." >>> >>> >>> Dengan kesal Harun menyerahkan lesen dan kad pengenalan lalu masuk ke >>> dalam >>> kenderaan dan menutup kaca tingkapnya. Sementara itu Usof menulis >>> sesuatu >>> di buku catatannya. Beberapa saat kemudian Usof mengetuk kaca >>> keretanya. >>> Harun memandang wajah Usof dengan penuh kecewa. Dibukanya kaca jendela >>> itu >>> sedikit. >>> >>> >>> "Ah, satu inci cukup untuk memasukkan surat saman." >>> >>> >>> Tanpa berkata-kata Usof terus kembali ke tempat dia bertugas >>> Harun >>> mengambil surat saman yang diselipkan Usof di sela-sela kaca >>> kenderaan. >>> Tapi, hei apa ini. Ternyata lesen memandu dan ic dikembalikan >>> bersama >>> sebuah nota. Kenapa ia tidak menyaman aku. Lalu nota ini apa? >>> Semacam >>> gurauan atau apa? Tergesa-gesa Harun membuka dan membaca nota yang >>> berisi >>> tulisan tangan Usof: >>> >>> >>> "Run, Tahukah bahawa aku dulu mempunyai seorang anak perempuan dan >>> seorang >>> isteri yang cantik. Sayang, mereka sudah meninggal dunia. Dilanggar >>> pemandu >>> yang tidak memperdulikan lampu merah di persimpangan ini. Pemandu >>> itu >>> dihukum penjara selama 3 bulan. Sekarang pemandu itu bebas bertemu >>> isteri >>> dan memeluk ketiga anaknya lagi. Sedangkan anak dan isteriku sudah >>> tiada. >>> Hari ini aku sendirian menyesali peristiwa itu. Yang pergi tidak >>> akan >>> kembali lagi. Beberapa kali aku cuba memaafkan pemandu itu tetapi >>> sangat >>> sukar. Begitu juga kali ini bila sahabatku sendiri pemandu seperti >>> pemandu >>> itu. Maafkan aku Run. Doakan agar aku memperoleh ganti >>> semuanya. >>> Berhati-hatilah ketika memandu Run" - Usof >>> >>> >>> Harun terhenyak. Ia segera keluar dari kenderaan mencari Usof. Namun, >>> Usof >>> sudah meninggalkan pos tempat ia bertugas. Sepanjang jalan pulang >>> ia >>> memandu perlahan dengan hati tak tentu sambil berharap >>> kesalahannya >>> dimaafkan. >>> >>> >>> Tak selamanya pengertian kita harus sama dengan pengertian orang >>> lain. >>> Boleh jadi suka kita tak lebih dari duka rakan kita. Hidup ini >>> sangat >>> berharga, jalanilah dengan penuh hati-hati, mengerti perasaan orang >>> lain >>> dan bertimbangrasa.

No comments: