Sunday, June 15, 2008

Minyak lagi - Mengapa Rakyat Perlu Bertukar Daripada Petronas?

Mengapa Rakyat Perlu Bertukar Daripada Petronas?
Wahai warga Malaysia sekelian. Hebahkanlah cerita benar ini kepada rakan-rakan anda sekelian mengapa perlu boikot minyak Petronas.
Sebenarnya semua warga Malaysia kena tipu dengan dasar kenaikan harga minyak ni. Baru-baru ni kenaikan harga minyak sebanyak RM0.78.Tinggi tuuuuu. Mengapa kita perlu menaikkan harga minyak setinggi tuuuuuuu.
Haaaaaa ini lah yang warga Malaysia tak tahu. Sebenarnya kita ni duduk je Malaysia.tapi minyak yang kita carigali kat Terengganu dan Sarawak tu, kita tak pernah guna pun. Minyak yang kita gali tu ialah minyak Gred A. Diulangi Minyak Gred A. Semua minyak tersebut dijual keseluruhannya ke luar negara. Jadi Petronas telah beli pula minyak gred C. Diulang Gred C untuk digunakan di Malaysia dan diletak logo Petronas.
Dalam kajian oleh syarikat-syarikat kereta yang bukan kereta nasional, bahawa minyak Petronas ini adalah minyak paling kotor sekali. Maklumlah minyak gred C. Minyak yang paling bersih adalah minyak Caltex @ Mobil/Esso atau Shell. Mengapa minyak tersebut lebih bersih? Sebab minyak tersebut adalah dari gred B. Inilah yang rakyat Malaysia tak tahu.
Kenaikan harga minyak disebabkan kenaikan harga minyak dunia yang dikawal oleh US yang mana setong hampir mencecah USD130.00. Semua orang tertanya-tanya mengapa kita negara pengeluar minyak kena mengikut harga minyak dunia? Itulah antara sebab-sebabnya.
Untuk pengetahuan anda semua, semasa kenaikan harga minyak dari RM1.62 kepada RM1.92 anda pasti pernah menerima E-mail yang mengatakan "isilah minyak Petronas ramai-ramai. Jika semua rakyat Malaysia isi minyak Petronas, harga minyak tidak akan naik". Semua e-mail tersebut adalah mengarut. Anda semua kena tipu. Minyak tetap naik jugak, kan.
Sebenarnya yang untung paling besar adalah sebahagian orang-orang besar di atas tu dan orang-orang yang bekerja dengan Petronas. Sebab bila ramai mengisi minyak Petronas, makin besarlah untung Petronas. Bila makin besar untung, makin besarlah bonus yang orang-orang Petronas dapat.
Tahun lepas sahaja bonus orang-orang Petronas dapat antara 6-13 bulan bergantung pada perkhidmatan. Tapi yang Petronas isytihar ialah DUA bulan bonus sahaja. Bonus yang selebihnya diletakkan atas nama saguhati. Dahsyat betul mereka menipu rakyat. Mengambil untung daripada hasil perut bumi yang ALLAH bagi tanpa mengagihkan sama rata kepada rakyat.
Cerita ini bukan rekaan tetapi cerita ini aku perolehi sendiri daripada abang ipar aku yang bekerja di KLCC. Dia yang menguruskan sendiri Jualan minyak Gred A kita ke luar negara dan membeli Minyak Gred C untuk digunakan di Malaysia. Masa aku dengar dia bercerita, menyirap jugak darah aku bila dia cakap "bonus aku tahun ni 9 bulan (masa tu tahun 2007)" dah la gaji dia RM 6+++. Siapa yang bekerja dengan kerajaan pada tahun 2007 mana ada bonus.
Fasal Peraduan Car Craze. Yang menang, semua orang yang senang-senang dan ada sumbangan atau kaitan dengan Petronas (tidak dinafikan lagi). Apa salahnya kalau Petronas kurangkan harga minyak RM 0.20 ke, tanpa pertandingan Car Craze? Semua rakyat dapat rasa. Ini tidak. Sudahlah jual minyak gred C, kemudian nak tarik ramai orang isi minyak Petronas dengan peraduan semacam itu. (rerupanya kita tertipu dengan peraduan tersebut)
Aku bukan nak kondem Petronas tetapi aku rasa terkilan ditipu buta-buta dengan cara demikian. Selama ni aku isi minyak Petronas nak sokong produk Malaysia. Tetapi setelah aku tahu aku terus bertukar ke minyak Caltex @ Mobil/Esso/Shell dan sekarang ini sudah tujuh bulan aku tak isi minyak Petronas. Aku dapat rasakan minyak tersebut lagi menjimatkan. .
Terpulang pada anda untuk mengisi minyak yang anda suka kerana duit tersebut adalah duit anda.

No comments: